Università degli Studi di Torino – Centro Studi Arti della Modernità
Dipartimento di Studi Umanistici (StudiUm)
Centro Interuniversitario di Morfologia (CIM)
International Conference
HISTORY, NARRATIONS, BIG DATA:
MORPHOLOGY AND HISTORICAL SEQUENCE
Torino, November 21-22, 2019
Rettorato, Università degli Studi di Torino – 17, Via Po
Cavallerizza Reale – 9, Via Verdi
Fondazione Firpo/Biblioteca Nazionale – 3, Piazza Carlo Alberto
THURSDAY 21 NOVEMBER
8:30-9:00 Registration
Rettorato, Università di Torino – 17, Via Po
9:00-9:30 Welcome Address
Rettorato, Aula Magna – 17, Via Po
Stefano Geuna, Magnifico Rettore, Università di Torino
Paola Cifarelli, Vice-Direttore alla Didattica, Dipartimento di Studi Umanistici
Vincenzo Ferrone, Presidente Fondazione Firpo
Giuliana Ferreccio, Direttore Centro Studi “Arti della Modernità”
9:30-11:00 Plenary
Rettorato, Aula Magna – 17, Via Po
9:30 Roberto Gilodi (Università di Torino), Introduction
10:00 Carlo Ginzburg (Emeritus UCLA/Scuola Normale di Pisa), The Convolvolus and the Lily
10:45 Discussion
11:00-11:30 Coffee break
Rettorato – 17, Via Po
11:30-12:30 Plenary
Rettorato, Aula Magna – 17, Via Po
11:30 Franco Moretti (Wissenschaftskolleg, Berlin), Simulazioni, forme, storia
12:15 Discussion
12:30 Lunch break (on your own)
14.00 Registration
Rettorato – 17, Via Po
14:30-16:00 Plenary
Rettorato, Sala Principi d’Acaja – 17, Via Po
Chair: Stefania Sini (Università del Piemonte Orientale)
14:30 Jens Brockmeier (American University, Paris), Narrating a Life: Between Diachrony and Synchrony
15:00 Michele Cometa (Università di Palermo), Biologia delle immagini: Forme, evoluzioni, riproduzioni
15:30 Discussion
16:00-16:30 Coffee break
Rettorato – 17, Via Po
16:30-19:00 Parallel Sessions – 1A-1B-1C
1A – Distant Reading and Digital Humanities (I)
Rettorato, Sala Principi d’Acaja – 17, Via Po
Chair: Jens Brockmeier (American University, Paris)
Paolo Tripodi (Università di Torino), Guido Bonino (Università di Torino), Distant Reading and the Goldilocks Principle
Tyne Sumner (Melbourne University), Digital Lyric: Contemporary Poetry, Surveillance and Big Data
Virginia Pignagnoli (Universidad de Zaragoza), Assumptions, Digital Media, and the Changeable Background Knowledge of Narrative Fiction
Discussion
18:00:19:00
Oleg Sobchuk (MPI for the Science of Human History), Under the Computational Radars: Why Digital Humanities Fail to Detect Forms and How to Fix This
Angelica Vedelago (Università di Padova), Networks and Clusters: A Synchronic System to Account for the Diachronic Relationships between Texts
Discussion1B – Images and Intertextuality (I)
Rettorato, Sala Biblioteca Graf – 17, Via Po
16:30-17:30
Alessandra Petrina (Università di Padova), Dal cerchio al centro, e dal centro al cerchio: Petrarch’s Triumphi
Peter Schwartz (Boston University), Rube Stories and Paradigmatic Crimes as Narrative Modulators at Thresholds of Cultural Change
Andrei Terian (University of Sibiu), The Canon as Anti-Popular Metafiction: A Zoom Reading of the Romanian Brigand Novel
Discussion
18:00:19:00
Luke McMullan (New York University), Philology, Knowledge, and Morphology in The Origin of Species
Vladimir Petrov (University of Tyumen, Russia), Anastasia Drozdova (University of Tyumen, Russia), Narrative Transformation of A. Pushkin’s Eugene Onegin in English- and Russian-speaking Readers’ Online Communities
Discussion
Fondazione Firpo/Biblioteca Nazionale – 3, Piazza Carlo Alberto
Chair: Alessandra Mascia (Université de Fribourg, Suisse)
16:30-17:30
Daniel Sherer (Princeton University), Panofsky on Architecture: Iconology, Evidence, and the Historicity of Built Form, 1939-1953
Jakub Stejskal (Freie Universität, Berlin), Social Reality of Universal Style
Klaus Speidel (Universität Wien), Depicting Clues: A Transcultural Tool for Visual Narrative
Discussion20:30 Conference Banquet
Restaurant “Il Porto di Savona” – 2, Piazza Vittorio Veneto
Rettorato, Sala Principi d’Acaja – 17, Via Po
Chair: Guido Bonino (Università di Torino)
9:00 Federico Vercellone (Università di Torino), Dynamic Systems: Morphology as Historical Concept
9:30 Gerhard Wolf (Kunsthistorisches Institut, Florenz), Migrations, Metamorphosis, Medialisation
10:00 Discussion
10:30 Coffee break
Rettorato – 17, Via Po
Rettorato, Sala Principi d’Acaja – 17, Via Po
Chair: Franca Bruera (Università di Torino)
Salvatore Tedesco (Università di Palermo), Ontogenesi delle forme: una prospettiva morfologica. A proposito di alcune relazioni intertestuali in Sebald
Stefania Sini (Università del Piemonte Orientale), Tra essenza e costruzione: l’idea di forma nella storia dell’OPoJaz
Pasquale Fameli (Università di Bologna), Callidae iuncturae. Schemi della percezione nella poesia figurata
Discussion2B – History and Narrative (I)
Fondazione Firpo/Biblioteca Nazionale – 3, Piazza Carlo Alberto
Piotr Laskowski (University of Warsaw), The Images of Murder: Violence, Memory, and Magical World
Gianluca Cinelli (Istituto Storico della Resistenza, Cuneo), Telling History in the Shape of a Myth: The Case of Stalingrad Narratives
Luigi Marfè (Università di Padova), The “Falling Man” and the 9/11 Novel
Discussion2C – History and Narrative (II)
Cavallerizza Reale, Sala multifunzione – 9, Via Verdi
Chair: Peter Schwartz (Boston University)
Friedrich von Petersdorff (Independent researcher), Temporal Aspects of Historical Linearity and Non-Linearity
Discussion12:30 Lunch break (on your own)
14:30-16:00 Plenary
Rettorato, Sala Principi d’Acaja – 17, Via Po
Chair: Roberto Gilodi (Università di Torino)
14:30 Guido Mazzoni (Università di Siena), Particulars: Literature Between Morphology and History
15:00 Emanuele Zinato (Università di Padova), La storicità delle forme e dei temi letterari nella teoria di Francesco Orlando
15:30 Discussion
Rettorato – 17, Via Po16:30-19:00 Parallel Sessions
3A – Art History and Image Theory (II)
Cavallerizza Reale, Sala multifunzione – 9, Via Verdi
Chair: Daniel Sherer (Princeton University)
16:30-17:30
Alessandra Mascia (Université de Fribourg, Suisse), L’autobiografismo della mano: da mano d’artista, a mano di dio
Discussion
18:00-19:00
Maria Vittoria Spissu (Università di Bologna), Dalla Narrenschiff al Typus religionis: il viaggio trasformativo di una navicella, dal “notturno d’Europa” alle Americhe Iberiche
Alessandro Rossi (Université de Fribourg, Suisse), Il Cristo risorto nella “Visione di Sant’Agostino” di Vittore Carpaccio tra scienza storica e creatività ermeneutica
Discussion3B – History and Narrative (III)
16:30-17:30
Irene Kristeva (Sofia University), Diachronie mythique et mémoire historique chez Pascal Quignard
Chiara Lombardi (Università di Torino), Rapporti di forza e desiderio mimetico alle origini della Storia: la novella di Gige e Candaule
Stefania Ragaù (Scuola Normale Superiore, Pisa), Immagini di una futura Sion. Morfologia e storia nel ruolo ricostruttivo dell’immaginazione utopica ebraica
Discussion
18:00:19:00
Salvatore Renna (Università di Bologna), Morfologia del mito. Motivi, testi, sistemi
Rachele Cinerari (Università di Pisa), “Ce qui m’intéresse c’est ce qui fait l’œuvre”, Paul Valéry e la sua teoria interpretativa
Discussion
Fondazione Firpo/Biblioteca Nazionale – 3, Piazza Carlo Alberto
Chair: Paolo Tripodi (Università di Torino)
16:30-18:30
Roger Bautier (Université Paris 13), Modèle et récit : un enjeu épistémologique récurrent
Corinne Manchio (Université Paris 8), Far combaciare le parole e i numeri: un approccio misto alla lingua di Machiavelli
Maria Giovanna Mancini (Università di Salerno), Nuovi Palazzi Enciclopedici: metodi della storia dell’arte in epoca di globalità e la sfida dei Big Data
Discussion